Vorbind foarte mult cu
parinti ce au copii de varsta prescolara mi-am dat seama ca nu exista parinte care
sa nu isi doreasca tot ce este mai bun pentru copilul lor, pornind de la toate
lucrurile de care are copilul nevoie pana la o pregatire academica de exceptie.
Pentru aceste motive ar trebui sa stim foarte bine cand si daca copilul are
nevoie de ajutorul unui logoped.
De foarte multe ori ne
ghidam dupa ideea ca “nu-i nici o problema si bunicul lui a vorbit la 7 ani si
uite ca tot a ajuns un mare medic”. Da, este adevarat, o problema de limbaj nu
reprezinta un defect intelectual si in aceeasi ordine de idei nici vizita la un
logoped nu eticheteaza copilul ca avand o problema psihica ori intelectuala.
Insa, o problema a limbajului poate duce la crearea unor complexe si frustrari
ce vor fi ulterior transpuse in comportamentul copilului. Atunci cand avem un
copil ce prezinta o anumita tulburare a limbajului nu ne gandim ca acel mic
impediment pe care il traieste copilul il poate afecta si pe viitorul
indepartat.
Foarte multi parinti se
gandesc ca odata cu dezvoltarea copilului si problemele de limbaj vor disparea,
ca doar nu a vazut nimeni un adolescent ce pronunta “Laţă in loc de raţă” ori “tasă
in loc de casă”. Insa foarte multi dintre noi am vazut adolescenti sau de ce nu
chiar puberi foarte emotivi, cu probleme de comunicare, agresivi si nervosi, frustrati
si cu diverse complexe, impulsivi si dezinteresati. Ar trebui sa ne gandim ca
un copil, prescolar, care are anumite probleme ale limbajului, probleme ce nu
s-au corectat de la sine pana la varsta de 3 – 5 ani ori, chiar cazul
copilasilor mai mici, de 2 anisori care nu vorbesc deloc ori au doar cateva
cuvinte in vocabular “mama, apa, papa,
tata” simt ca ceva este diferit la ei
fata de colegii lor. Desi vorbim de copilasi de varste foarte mici si credem ca
un copil de 3 ani nu isi da seama ca vorbeste diferit fata de colegii lui,
acest lucru este total eronat. Atunci cand in cadrul familiei unul dintre copii
prezinta anumite deformari ale limbajului, membrii familiei ajung sa ii
inteleaga limbajul si sa poata comunica chiar si in aceasta situatie. Insa, in
colectivitate situatia se schimba. Colegii copilului nu inteleg de cele mai
multe ori ce vrea sa spuna micutul ce are limbajul deformat si atunci poate
exista situatia in care copilul este evitat de catre colegii sai, nu este
inclus in jocul liber al acestora iar el nu se poate exprima atat de mult pe
cat si-ar dori.
Este adevarat ca in societatea
in care traim nu avem o educatie pentru sanatate foarte bine pusa la punct, fapt
pentru care de multe ori asociem ajutorul primit din partea specialistului ca
fiind o problema.
Este foarte important de
retinut ca orice abatere de la limbajul normal, vorbim aici de perioada de
aparitie a limbajului, forma si continutul limbajului, bogatia acestuia,
inseamna o tulburare de limbaj.
Tulburarile de limbaj nu
incadreaza copilul intr-o categorie de copii cu probleme. Chiar si copiii
foarte isteti pot prezenta dificultati ale limbajului.
Este
foarte important de retinut ca psihicul uman este ca un mecanism foarte bine
inchegat si ca atunci cand una dintre componentele sale prezinta o abatere, tot
sistemul este zdruncinat si foarte simplu putem de la o problema de limbaj sa
ajungem la o personalitate problematica.
De
multe ori ne intrebam de ce copilul este asa de furios, de ce este agresiv, de
ce nu ne putem intelege cu el, ne gandim ca am facut tot ce se putea face
pentru a-i asigura o educatie si un start in viata cat mai bun, de multe ori
raspunsul se poate gasi si in problemele de limbaj.
Este
adevarat ca odata cu varsta si problemele de limbaj in mare parte dispar dar ar
trebui sa ne gandim ca acele mici probleme pot impiedica intr-o oarecare masura
saltul pe are copilul il poate face iar problemele de limbaj sunt o piedica in
dezvoltarea sa.
Psihopedagog-Logoped
Roxana Dina
No comments:
Post a Comment