Ghid de
dezvoltare a limbajului
0-1
an
1.Repeta sunetele
facute de alte persoane.
2.Repeta aceeasi
silaba de doua,trei ori (ma,ma,ma).
3.Raspunde la
gesturi cu gesturi.
4.Indeplineste
comenzi simple insotite de gesturi.
5.Inceteaza
activitatea cel putin momentan in 75% din cazuri cand i se spune Nu”.
6.Raspunde prin
gesturi la intrebari simple.
7.Combina doua
silabe diferite in jocul vocal.
8.Imita intonatia
vocii altora.
9.Foloseste un
cuvant cu sens ca sa denumeasca o persoana sau un obiect.
10.Vocalizeaza ca
raspuns la vorbirea altei persoane.
1-2 ani
11.Spune cinci
cuvinte diferite (poate folosi acelasi cuvant pt.ob.diferite).
12.Poate cere”mai
(mult)”.
13.Spune”Gata, nu
e.”
14.Executa trei
comenzi simple, fara sa i se dea indicatii prin gesturi.
15.Poate da sau
arata la cerere (cand i se spune “Da-mi” si “Arata-mi”).
16.Arata 12
obiecte familiare cand sunt numite.
17.Indica 3-5
imagini dintr-o carte cand acestea sunt denumite.
18.Arata 3 parti
ale propriului corp.
19.Isi spune la
cerere numele sau porecla.
20.Raspunde la
intrebarea”Ce-i asta?”,denumind obiectul.
21.Combina
cuvinte si gesturi pt.a-si face conoscute dorintele.
22.Numeste 5 alti
membri ai familiei,inclusiv animalele preferate.
23.Numeste 4
jucarii.
24.Produce
onomatopee pt.a imta glasul animalelor sau foloseste aceste sunete pt.a denumi
animale(vaca e”mu-mu”).
25.Cere un
aliment care ii e cunoscut folosind numele acestuia cand il vede(lapte,
biscuit, prajitura).
26.Pune ntrebari
folosind o intonatie urcatoare la sfarsitul cuvantului sau al propozitiei.
27.Numeste 3
parti ale corpului la o papusa sau la o alta persoana.
28.Raspunde
afirmativ sau negativ la intrebari care cer raspuns de tip “da/nu”.
2-3 ani
29.Alatura un
substantiv si un adjectiv sau 2 substantive in propozitii de 2 cuvinte”mingea
mea,mingea masa”.
30.Alatura un
substantiv si un verb in propozitii de doua cuvinte”tata pleaca”.
31.Foloseste un
cuvant anumit pt.a-si exprima nevoia de a merge la toaleta.
32.Alatura un
verb sau un substantiv cu”acolo”si”aici”in propozitii de 2 cuvinte(“scaun
aici”).
33.Alatura 2
substantiv ca sa exprime posesia (“masina tatei”).
34.Foloseste
“Nu”in vorbirea spontana.
35.Raspunde la
intrebarea”Ce face?”pt.activitati simple.
36.Raspunde la
intrebarea”Unde e…?”
37.Numeste sursa
unor sunete familiare din mediu.
38.Da mai mult de
un obiect cand i se cere folosind pluralul (ex.”cuburi”).
39.In vorbire se
refera la sine cu un nume propriu.
40.Indica
imaginea unui ob.uzual descris prin intrebuintarea lui.
41.Arata pe
degete cati ani are.
42.Isi spune
sexul cand e intrebat.
43.Indeplineste 2
comenzi legate intre ele.
44.Foloseste
forma continua (pt.limba engleza.)
44.Foloseste
forma obisnuita a pluralului (cub-cuburi).
46.Foloseste
cateva verbe neregulate la trecut-in mod consecvent-(ex.”a fost,a plecat,a
facut”)
47.Pune intrebari
”Ce e asta/aia?”
48.Isi
controleaza volumul vocii 90%din timp.
49.Foloseste
”asta”si ”aia” in vorbire.
50.Foloseste
”este” sau ” e ”in afirmatii (“asta e mingea”)
51.Foloseste mai
mult ”eu ,mie, al meu”decat numele propriu.
52.Indica un
ob.care ”nu e” (“nu e o minge”)
53.Raspunde la
intrebarile ”Cu cine?” indicand numele.
54.Foloseste
forme de posesiv ”a lui tata”.
55.Foloseste
articolul hotarat si nehotarat in vorbire(pt.masculin si feminin).
56.Foloseste
cateva subst.care desemneaza categorii(animal,mancare,jucarie).
57.Foloseste
uneori ”pot”si forme verbale de viitor.
58.Poate descrie
lucrurile ca fiind ”inchise” sau ”deschise”.
3-4 ani
59.Construieste
propozitii interogative cu ”este” la inceput (cand e necesar).
60.E atent 5
minute in timp ce i se citeste o poveste.
61.Isi spune
numele intreg cand i se cere.
63.Raspunde la
intrebari simple de tipul ”cum e”.
64.Foloseste
trecutul verbelor regulate(“sarit,lovit”).
65.Povesteste
despre lucruri care s-au intamplat in trecut.
66.Spune la ce
folosesc obiectele uzuale.
67.Exprima
actiuni viitoare prin formulele ”trebuie sa…” ; ”o sa…”
68.Schimba
ordinea cuvintelor,in mod adecvat,pt.a pune intrebari ”Pot sa merg la…?”
69.Foloseste
cateva plurale neregulate(din limba engleza).
70.Relateaza 2 evenimente
in ordinea aparitiei lor.
4-5 ani
71.Indeplineste o
serie de 3 comenzi.
72.Demonstreaza
intelegerea propozitiilor pasive (“baiatul a lovit fata”;”fata a fost lovita de
baiat”)
73.Poate alege o
pereche de obiecte/imagini, la cerere.
74.Foloseste verbe
la optativ (“as putea,as vrea”)
75.Foloseste fraze ca: ”Am lovit mingea si ea a iesit in strada.”
75.Foloseste fraze ca: ”Am lovit mingea si ea a iesit in strada.”
76.Poate
indica,la cerere,partea de sus si de jos a diferitelor obiecte.
77.Foloseste
forme contrare ale negativului(specifice limbii engleze)
78.Poate sa
indice absurditatile dintr-o imagine.
79.Foloseste
cuvinte ca: sora,frate,bunici.
80.Spune
cuvintele corespunzatoare care lipsesc in constructii tip ”analogii
opuse”.Ex.fratele e baiat,sora e… .
81.Poate spune o
poveste conoscuta fara ajutorul imaginilor.
82.Numeste
imaginea care nu se incadreaza intr-o anumita categorie(cea care nu e animal).
83.Spune daca 2
cuvinte rimeaza sau nu.
84.Foloseste
propozitii complexe (ea vrea ca eu sa intru pt.ca…).
85.Poate spune
daca un sunet e tare sau incet.
5-6 ani
86.Poate indica:
cateva, multe sau mai multe obiecte
87.Isi spune
adresa.
88.Isi spune
nr.de telefon.
89.Indica:”cel
mai mult, cel mai putin, cateva (putine) obiecte”.
90.Spune glume
simple.
91.Relateaza
intamplari din experienta lui zilnica.
92.Descrie
locatia sau miscarea folosind prepozitiile-de la, catre, peste, departe de.
93.Raspunde cu o
explicatie la intrebarea ”De ce?”
94.Aseaza 3-5
imagini in ordinea corecta, reprezentand o poveste si spune povestea.
95.Defineste
cuvinte.
96.Poate sa dea
opusul (antonimul) unui cuvant.
97.Poate raspunde
la intrebari de genul: ”Ce se intampla daca…scapi un ou din mana?”
98.Foloseste
correct notiunile de ”ieri”si ”maine”.
99.Intreaba ce
inseamna cuvintele noi sau nefamiliare lui.
No comments:
Post a Comment