Wednesday, March 20, 2013

Logopedia


Vorbind foarte mult cu parinti ce au copii de varsta prescolara mi-am dat seama ca nu exista parinte care sa nu isi doreasca tot ce este mai bun pentru copilul lor, pornind de la toate lucrurile de care are copilul nevoie pana la o pregatire academica de exceptie. Pentru aceste motive ar trebui sa stim foarte bine cand si daca copilul are nevoie de ajutorul unui logoped.

De foarte multe ori ne ghidam dupa ideea ca “nu-i nici o problema si bunicul lui a vorbit la 7 ani si uite ca tot a ajuns un mare medic”. Da, este adevarat, o problema de limbaj nu reprezinta un defect intelectual si in aceeasi ordine de idei nici vizita la un logoped nu eticheteaza copilul ca avand o problema psihica ori intelectuala. Insa, o problema a limbajului poate duce la crearea unor complexe si frustrari ce vor fi ulterior transpuse in comportamentul copilului. Atunci cand avem un copil ce prezinta o anumita tulburare a limbajului nu ne gandim ca acel mic impediment pe care il traieste copilul il poate afecta si pe viitorul indepartat.

Foarte multi parinti se gandesc ca odata cu dezvoltarea copilului si problemele de limbaj vor disparea, ca doar nu a vazut nimeni un adolescent ce pronunta “Laţă in loc de raţă” ori “tasă in loc de casă”. Insa foarte multi dintre noi am vazut adolescenti sau de ce nu chiar puberi foarte emotivi, cu probleme de comunicare, agresivi si nervosi, frustrati si cu diverse complexe, impulsivi si dezinteresati. Ar trebui sa ne gandim ca un copil, prescolar, care are anumite probleme ale limbajului, probleme ce nu s-au corectat de la sine pana la varsta de 3 – 5 ani ori, chiar cazul copilasilor mai mici, de 2 anisori care nu vorbesc deloc ori au doar cateva cuvinte in vocabular  “mama, apa, papa, tata”  simt ca ceva este diferit la ei fata de colegii lor. Desi vorbim de copilasi de varste foarte mici si credem ca un copil de 3 ani nu isi da seama ca vorbeste diferit fata de colegii lui, acest lucru este total eronat. Atunci cand in cadrul familiei unul dintre copii prezinta anumite deformari ale limbajului, membrii familiei ajung sa ii inteleaga limbajul si sa poata comunica chiar si in aceasta situatie. Insa, in colectivitate situatia se schimba. Colegii copilului nu inteleg de cele mai multe ori ce vrea sa spuna micutul ce are limbajul deformat si atunci poate exista situatia in care copilul este evitat de catre colegii sai, nu este inclus in jocul liber al acestora iar el nu se poate exprima atat de mult pe cat si-ar dori.

Este adevarat ca in societatea in care traim nu avem o educatie pentru  sanatate foarte bine pusa la punct, fapt pentru care de multe ori asociem ajutorul primit din partea specialistului ca fiind o problema.

Este foarte important de retinut ca orice abatere de la limbajul normal, vorbim aici de perioada de aparitie a limbajului, forma si continutul limbajului, bogatia acestuia, inseamna o tulburare de limbaj.

Tulburarile de limbaj nu incadreaza copilul intr-o categorie de copii cu probleme. Chiar si copiii foarte isteti pot prezenta dificultati ale limbajului. 

          Este foarte important de retinut ca psihicul uman este ca un mecanism foarte bine inchegat si ca atunci cand una dintre componentele sale prezinta o abatere, tot sistemul este zdruncinat si foarte simplu putem de la o problema de limbaj sa ajungem la o personalitate problematica.

          De multe ori ne intrebam de ce copilul este asa de furios, de ce este agresiv, de ce nu ne putem intelege cu el, ne gandim ca am facut tot ce se putea face pentru a-i asigura o educatie si un start in viata cat mai bun, de multe ori raspunsul se poate gasi si in problemele de limbaj.

          Este adevarat ca odata cu varsta si problemele de limbaj in mare parte dispar dar ar trebui sa ne gandim ca acele mici probleme pot impiedica intr-o oarecare masura saltul pe are copilul il poate face iar problemele de limbaj sunt o piedica in dezvoltarea sa.


Psihopedagog-Logoped

Roxana Dina

No comments:

Post a Comment