Tuesday, October 7, 2014

Ghid de dezvoltare a limbajului


Ghid de dezvoltare a limbajului

0-1      an

1.Repeta sunetele facute de alte persoane.

2.Repeta aceeasi silaba de doua,trei ori (ma,ma,ma).

3.Raspunde la gesturi cu gesturi.

4.Indeplineste comenzi simple insotite de gesturi.

5.Inceteaza activitatea cel putin momentan in 75% din cazuri cand i se spune Nu”.

6.Raspunde prin gesturi la intrebari simple.

7.Combina doua silabe diferite in jocul vocal.

8.Imita intonatia vocii altora.

9.Foloseste un cuvant cu sens ca sa denumeasca o persoana sau un obiect.

10.Vocalizeaza ca raspuns la vorbirea altei persoane.

1-2 ani

11.Spune cinci cuvinte diferite (poate folosi acelasi cuvant pt.ob.diferite).

12.Poate cere”mai (mult)”.

13.Spune”Gata, nu e.”

14.Executa trei comenzi simple, fara sa i se dea indicatii prin gesturi.

15.Poate da sau arata la cerere (cand i se spune “Da-mi” si “Arata-mi”).

16.Arata 12 obiecte familiare cand sunt numite.

17.Indica 3-5 imagini dintr-o carte cand acestea sunt denumite.

18.Arata 3 parti ale propriului corp.

19.Isi spune la cerere numele sau porecla.

20.Raspunde la intrebarea”Ce-i asta?”,denumind obiectul.

21.Combina cuvinte si gesturi pt.a-si face conoscute dorintele.

22.Numeste 5 alti membri ai familiei,inclusiv animalele preferate.

23.Numeste 4 jucarii.

24.Produce onomatopee pt.a imta glasul animalelor sau foloseste aceste sunete pt.a denumi animale(vaca e”mu-mu”).

25.Cere un aliment care ii e cunoscut folosind numele acestuia cand il vede(lapte, biscuit, prajitura).

26.Pune ntrebari folosind o intonatie urcatoare la sfarsitul cuvantului sau al propozitiei.

27.Numeste 3 parti ale corpului la o papusa sau la o alta persoana.

28.Raspunde afirmativ sau negativ la intrebari care cer raspuns de tip “da/nu”.

 

2-3 ani

 
29.Alatura un substantiv si un adjectiv sau 2 substantive in propozitii de 2 cuvinte”mingea mea,mingea masa”.

30.Alatura un substantiv si un verb in propozitii de doua cuvinte”tata pleaca”.

31.Foloseste un cuvant anumit pt.a-si exprima nevoia de a merge la toaleta.

32.Alatura un verb sau un substantiv cu”acolo”si”aici”in propozitii de 2 cuvinte(“scaun aici”).

33.Alatura 2 substantiv ca sa exprime posesia (“masina tatei”).

34.Foloseste “Nu”in vorbirea spontana.

35.Raspunde la intrebarea”Ce face?”pt.activitati simple.

36.Raspunde la intrebarea”Unde e…?”

37.Numeste sursa unor sunete familiare din mediu.

38.Da mai mult de un obiect cand i se cere folosind pluralul (ex.”cuburi”).

39.In vorbire se refera la sine cu un nume propriu.

40.Indica imaginea unui ob.uzual descris prin intrebuintarea lui.

41.Arata pe degete cati ani are.

42.Isi spune sexul cand e intrebat.

43.Indeplineste 2 comenzi legate intre ele.

44.Foloseste forma continua (pt.limba engleza.)

44.Foloseste forma obisnuita a pluralului (cub-cuburi).

46.Foloseste cateva verbe neregulate la trecut-in mod consecvent-(ex.”a fost,a plecat,a facut”)

47.Pune intrebari ”Ce e asta/aia?”

48.Isi controleaza volumul vocii 90%din timp.

49.Foloseste ”asta”si ”aia” in vorbire.

50.Foloseste ”este” sau ” e ”in afirmatii (“asta e mingea”)

51.Foloseste mai mult ”eu ,mie, al meu”decat numele propriu.

52.Indica un ob.care ”nu e” (“nu e o minge”)

53.Raspunde la intrebarile ”Cu cine?” indicand numele.

54.Foloseste forme de posesiv ”a lui tata”.

55.Foloseste articolul hotarat si nehotarat in vorbire(pt.masculin si feminin).

56.Foloseste cateva subst.care desemneaza categorii(animal,mancare,jucarie).

57.Foloseste uneori ”pot”si forme verbale de viitor.

58.Poate descrie lucrurile ca fiind ”inchise” sau ”deschise”.

3-4 ani

59.Construieste propozitii interogative cu ”este” la inceput (cand e necesar).

60.E atent 5 minute in timp ce i se citeste o poveste.

61.Isi spune numele intreg cand i se cere.

63.Raspunde la intrebari simple de tipul ”cum e”.

64.Foloseste trecutul verbelor regulate(“sarit,lovit”).

65.Povesteste despre lucruri care s-au intamplat in trecut.

66.Spune la ce folosesc obiectele uzuale.

67.Exprima actiuni viitoare prin formulele ”trebuie sa…” ; ”o sa…”

68.Schimba ordinea cuvintelor,in mod adecvat,pt.a pune intrebari ”Pot sa merg la…?”

69.Foloseste cateva plurale neregulate(din limba engleza).

70.Relateaza 2 evenimente in ordinea aparitiei lor.

4-5 ani

71.Indeplineste o serie de 3 comenzi.

72.Demonstreaza intelegerea propozitiilor pasive (“baiatul a lovit fata”;”fata a fost lovita de baiat”)

73.Poate alege o pereche de obiecte/imagini, la cerere.

74.Foloseste verbe la optativ (“as putea,as vrea”)
75.Foloseste fraze ca: ”Am lovit mingea si ea a iesit in strada.”

76.Poate indica,la cerere,partea de sus si de jos a diferitelor obiecte.

77.Foloseste forme contrare ale negativului(specifice limbii engleze)

78.Poate sa indice absurditatile dintr-o imagine.

79.Foloseste cuvinte ca: sora,frate,bunici.

80.Spune cuvintele corespunzatoare care lipsesc in constructii tip ”analogii opuse”.Ex.fratele e baiat,sora e… .

81.Poate spune o poveste conoscuta fara ajutorul imaginilor.

82.Numeste imaginea care nu se incadreaza intr-o anumita categorie(cea care nu e animal).

83.Spune daca 2 cuvinte rimeaza sau nu.

84.Foloseste propozitii complexe (ea vrea ca eu sa intru pt.ca…).

85.Poate spune daca un sunet e tare sau incet.

5-6 ani

86.Poate indica: cateva, multe sau mai multe obiecte

87.Isi spune adresa.

88.Isi spune nr.de telefon.

89.Indica:”cel mai mult, cel mai putin, cateva (putine) obiecte”.

90.Spune glume simple.

91.Relateaza intamplari din experienta lui zilnica.

92.Descrie locatia sau miscarea folosind prepozitiile-de la, catre, peste, departe de.

93.Raspunde cu o explicatie la intrebarea ”De ce?”

94.Aseaza 3-5 imagini in ordinea corecta, reprezentand o poveste si spune povestea.

95.Defineste cuvinte.

96.Poate sa dea opusul (antonimul) unui cuvant.

97.Poate raspunde la intrebari de genul: ”Ce se intampla daca…scapi un ou din mana?”

98.Foloseste correct notiunile de ”ieri”si ”maine”.

99.Intreaba ce inseamna cuvintele noi sau nefamiliare lui.

 
 
Logoped Roxana Dina

 

 

 

No comments:

Post a Comment