Tuesday, October 21, 2014

Pastila PSY - Prima zi la gradinita


Nimic nu e mai greu pe lumea asta, dar ce poate fi mai minunat, decât să fi părinte. Nimeni nu te învață,  nimeni nu-ți spune dinainte la ce să te astepți, nimeni nu te încurajează,  sau multe sfaturi mai rău te bulversează, iar când vine vorba de greșeală, de găsirea unui vinovat, brusc se ițesc o mulțime de voluntari.

Nu imi doresc să fiu nici printre primii și nici printre cei din urmă, sunt însă ca și tine, un părinte căruia îi pasă, un psiholog care își dorește ca fiecare pastilă psy să îți spulbere din indoială, să te vindece de neincredere, să îți dea curaj, speranță si de ce nu, certitudinea că ești pe drumul cel bun, acela de a fi ,,parinte suficient de bun”(D.W.Winnicott) pentru puiul tău.
 

 Prima zi la gradi sau încă puțin acasă?

 Tu mami, tu tati, sunteți pregătiți? Nici eu... Știe oare cineva mai bine decât mami după ce a stat cu puiul ei un an sau mai mult cât poate fi de greu să te desparți de acesta, fie și episodic- numai pentru câteva ore? Câte întrebări, câte indoieli și temeri se nasc în sufletul ei odată cu certitudinea că a venit timpul ca micuțul să plece de acasă?                                                                                                                             
                 Și pentru noi adulții plecarea pe un drum nou cu obiecte, locuri și ființe necunoscute, poate reprezenta, dacă nu un stres major, o încercare, o schimbare pentru care trebuie să ne pregătim îndelung, cu siguranță. Poate fi ea oare, mai ușoară pentru puștiul tău de numai 3 ani...sau 2...sau unu?
Prima zi la grădiniță este poate pentru mulți pitici prima mare evadare din triunghiul parental: mama-tata-copilul.
La această vârstă fragedă noul, necunoscutul, creează nesiguranță micuțului Eu încă nestructurat mai ales atunci cand nu există repere și obișnuințe bine cimentate.                                                                                                                                                                                             Prima zi de grădiniță poate fi privită prin ochii lor ca o primă zi într-o lume cu totul nouă pe care ei nu o doresc: locurile necunoscute, cerințele oamenilor din jur, lipsa contactului matern securizant, înlocuit uneori chiar de indiferență, pot provoca spaime invadante pentru cel mic.
Cum putem să ne pregătim, să îl pregătim?
Pentru  a avea o adaptare cât mai lină și echilibrată la viața socială ar fi bine să încurajezi cât de timpuriu individualizarea copilului, să te asiguri că știe cât de mult este iubit, cum să împărtășești și să împarți cu celălalt, cum să asculte și să comunice, cum să se concentreze, cum să se joace singur și împreună cu grupul, cum să stea fără părinți și mai ales să știe să își foloseasca mîinile, corpul, să vorbească bine, să știe să se distreze, să fie interesat și nu speriat de lucruri noi, să știe cum să ceară și cum să folosească olița, să se dezbrace înainte de a merge la oliță sau la toaletă, să tragă apa, să se spele pe mîini, să mănânce și să se odihnească, să...
Dar oare toate acestea  nu definesc rolul grădiniței? În mare parte, da însă ar fi bine să știi că adaptarea copilului tău depinde și este mult influențată de procentul în care aceste deprinderi fundamentale sunt insușite sau nu.                                                                                                                        Poți să îi diminuezi mult  stresul schimbării ingrijindu-te să îi faci o pregătire treptată, însă cu cât lipsa achizițiilor copilului este mai mare, cu atât regresia în vârstă provocată de stresul schimbării si întoarcerea înapoi este și ea mai mare. Brusc, pare că prima zi de grădiniță îl aruncă înapoi în scutece, pare că nici nu mai știe să mănânce cu lingurița. Olița nici măcar nu vrea să o mai vadă, face pipi îmbrăcat, refuză să fie îmbrăcat, se agață de ușă înainte să pleci cu el spre grădi, plânge în hohote și nici măcar sărutările și imbrățișările tale nu-l mai liniștesc. Dacă până ieri copilul tău era pe drumul dobândirii independenței și astăzi parcă a dat înapoi, nu te îngrijora, o regresie ușoară e firescă. El incearcă să facă față anxietății de separare. Susține-l, fi răbdătror cu el  și nu lăsa regresia să ia proporții. 
Pregătirea e un lung proces de învățare. E bine să știi că la această vârstă fragedă învățarea este jocul și jocul este învățare. Pentru a-ți atinge scopul, și copilul să ajungă să învețe firesc, este important să facă ce vrea, ce îi place, ce-l interesează, tu doar să-l  susții și să-l insoțești. Să se joace este activitatea  normală, firească la această vârstă, iar părintele și mai apoi grădinița  observă și mijlocesc, motivează și dezvoltă abilitatea de a se juca pentru ca ea, mai târziu, să se transforme în deprindere și trecerea la stadiul următor de dezvoltare să aibă loc lin și fără recăderi(regresii la un stadiu de dezvoltare inferior)prelungite.  
Ce poți face concret? 
Treptat si nu brusc, incearcă să îl obișnuiești cu cât mai multe lucruri, cu cât mai mulți oameni și copii, cu cât mai multe spații, chiar și cu lipsa ta temporară, iar prima zi de grădiniță să fie o schimbare ceva mai mare, dar plină de surprize plăcute și amuzament.  Ai grijă să nu exagerezi și încearcă să o înscrii  în firescul cotidian, al vizitelor la vecini sau la prieteni, al ieșirilor în parc sau la cumpărături, să fie un moment firesc din viața voastră. Arată-i că și alți copii o fac și dacă ai ocazia faceți o vizită la grădinița unde merge vărul sau copilul prietenei tale și chiar la grădinița aleasă de tine. Vizita să îi permită copilului să se familiarizeze cu noul spațiu, cu personalul și cu educatoarea. Nu vă prelungiți șederea mai mult de 15-20 min, pentru a nu-l face sa creadă că grădinița este un loc unde el se va juca  cu mama.
De câte ori ai ocazia invață-ți copilul să fie generos. În parc sau la locul de joacă să ofere biscuiți și copiilor cu care se joacă, să impartă și să își aștepte rândul, să aștepte pănă când se eliberează un leagăn, să rezolve o problemă de ambiție și să evite disputa prin negociere ,,iți dau mașinuța mea, dacă îmi dai in schimb trotineta ta. Învață-l când e momentul potrivit să aștepte și jucați-vă cu el: ,,acum arunc eu mingea, apoi tati și apoi tu, și așa o să îi fie mai ușor apoi să aștepte să te întorci, să îl iei după prima lui zi de grădiniță.
Tu, mami, poți face ca această primă zi, săptămână, sau lună (fiecare copil are ritmul propriu), să fie căt mai frumoasă și acomodarea copilului tău să fie dulce si fără urmări dramatice.  Ar fi bine ca în primul rând, să fii hotărâtă și pregătită. Dacă tu nu te poți dezlipi de puiul tău și stai cu el  plângând în brațe zeci de minute, dacă tu nu poți ieși din  grădiniță fără să te intorci de zece ori, dacă tu nu pleci liniștită, atunci cum poate el să fie liniștit???  
Personalul grădiniței este pregătit și deosebit de preocupat și de atent ca această desprindere a micuțului tău de tine să fie așa cum el simte că e mai bine pentru el: cu plușul sau cu mașinuța preferată, cu o eșarfă care să îi amintească de tine sau poate vrea câteva zile ca mami să-l conducă până la clasă, să te pupe și să te imbrățișeze de trei ori, să îți facă bezele de la geam, să stai cu el până e schimbat, să îl schimbi chiar tu sau cine știe ...                                                                                                                              dar cred că nici unui copil nu-i place să fie mințit, păcălit sau amăgit:  (,, mami pleacă acum până la mașină și vine repede” ... ,, dacă nu mai plângi, iți iau o mașinuță, atunci când copilul e cu spatele, tu să pleci fără să-i spui. Să nu crezi că nu mai plânge dacă nu te vede când pleci, ba din contră, anxietatea resimțită cand dispari fără să îl avertizezi și teama de abandon pe care i-o poate provoca ,,fugata, pot lăsa urme adânci în psihicul lui. Nici nu vreau să mă gândesc ce simte un copil de unul, doi sau trei anișori,  care aflat în  prima zi de grădiniță sau în zilele de acomodare își aude mama/tatăl ( exasperți de plânsetele interminabile și sfâșietoare, grăbiți să ajungă la ședința lunară sau temători de vreo intârziere în trafic), spunând: ,,dacă mai plângi și nu te potolești acum, te las aici și nu mai vin niciodată să te iau!!!” Tu poți?
Încearcă mai bine să îi vorbești despre câte jucării minunate îl așteaptă, ce frumos o să se joace cu copiii, câte lucruri frumoase o să i se întâmple, și nu uita să îi reamintești și să îl reasiguri că il iubești că tu ai să pleci la serviciu pentru puțin timp și dup ace el o să mănânce, o să se trezească, sau o să termine o anumită activitate, tu sau tati vă veți întoarce. Lauda-l și mulțumește-i apoi că a avut atâta răbdare să te aștepte.
Incearcă să comunici  personalului grădiniței tot ce crezi că este important de știut: ce manăncă, ce îl supără, ce îl liniștește, cum adoarme si dacă are vreo problemă de sănătate pe care ar fi bine să o cunoască, astfel încât, împreună să realizați un program individualizat, personalizat de adaptate al copilului tău. Nu prelungi inutil momentul despărțirii, chiar dacă îți e greu să îl vezi cum plânge si reține că după ce părinții pleacă marea majoritate se opresc din plâns imediat după ce aceștia pleacă.
Oricum o vei face, încearcă să nu îți lași anxietățile simțite de copil. Te asigur că le va percepe imediat. Ei sunt extrem de sensibili la emoțile, la mimica si la  limbajul corpului tău, și nu cred că vrei ca micuțul să internalizeze nervozitatea ta. Cu cât reușești să menți o apropiere pozitivă de grădiniță cu atât  crești șansele ca și lui să îi fie mai ușor.
 Liana-Ioana Nica
Psiholog clinician autonom
Psihoterapeut  integrativ  în formare
Practică privată cabinet individual de psihologie , zona Universitate
Tel: 0723190769
Dacă ai întrebări, pe care să mi le adresezi, dacă te simți copleșit  de probleme de orice fel, dacă ai cerut deja ajutorul, sfatul familiei, prietenilor și ele nu s-au rezolvat, eu te pot ajuta să îți redescoperi singur puterea și resursele interioare necesare,  să te pui iar pe linia de plutire și să le rezolvi.
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

No comments:

Post a Comment